fbpx
Pivný turizmus zažíva vo svete veľký boom

Pivný turizmus zažíva boom vo svete aj u nás

Pivný turizmus patrí medzi najrýchlejšie sa rozvíjajúce formy cestovného ruchu. Aj keď ho na Slovensku pozorujeme len v plienkach, v ostatných štátoch Európy si našiel množstvo fanúšikov.

Tento druh cestovania sa rozvíja ruka v ruke s ďalšími spôsobmi trávenia voľného času, ktoré spolu spadajú do jednej podmnožiny gurmánskeho cestovného ruchu. Tu môžeme zaradiť napríklad whisky turistiku, vinársku turistiku či cestovanie za čajom alebo čokoládou. Konkrétne pivný turizmus sa podľa výkladového slovníka cestovného ruchu definuje ako „forma cestovného ruchu, ktorej účastníci sú motivovaní gurmánskym zážitkom z konzumácie rôznych druhov pív a z typického hospodárskeho prostredia, prípadne aj poznávaním histórie a súčasných technológií výroby piva“. Aj v našich končinách ho môžeme poznať napríklad ako návštevu typických krčiem s rôznou pivnou architektúrou či tématikou, exkurzie v pivovaroch alebo cestovanie po pivných múzeách, slávnostiach či pivniciach. Takýchto turistov by sme nemali hádzať do vreca len medzi gastronomických milovníkov, aj odborníci ich totiž zaraďujú napríklad medzi industriálny segment turizmu.

Pivný turizmus nie je len o pití piva

Aj pre náš pivný wellness v Liptovskom Trnovci platí, že pivný turizmus sa môže prelínať s inými formami cestovného ruchu. Návštevníci Maravaru či iných podobných prevádzok sú aj priaznivcami cykloturistiky či vodnej, kultúrnej alebo pešej turistiky. Aby boli pivovary či iné industriálne objekty dostatočným lákadlom, snažia sa pripraviť pre návštevníkov aj iné originálne možnosti nasať nové zážitky. Pivní turisti bažia hlavne po nových druhoch piva, pivných chutiach či netradičných pivovaroch. Skvelým spôsobom odlíšiť sa od konkurencie je zorganizovanie pivných kvízov, ochutnávok tohto nápoja, spoznávanie techniky jeho výroby či možnosť zakúpenia si miestnych výrobkov.

Liptov ponúka veľké množstvo lákadiel

Veľmi dôležité je si ozrejmiť aj samotné ciele pivného turizmu. V jednej z definícií (Merhaut, Hán, 2012) nájdeme toto: „Cieľom pivného turizmu je ponúknuť domácim aj zahraničným turistom nové, doteraz neprebádané miesta vhodné pre návštevu, a zaradiť ich tak do marketingového prehľadu a propagácie tej či onej destinácie, vhodné pre trávenie voľnočasových aktivít. Širokej verejnosti by mal ponúknuť cestovanie po pivovaroch, minipivovaroch, festivaloch a pivných udalostiach.“

Ak sa pozrieme na pivný turizmus z pohľadu toho, čo jeho účastníci vyhľadávajú, v štúdiách či rôznych anketách sa najčastejšie objavujú tieto veci:

  • Zážitky (pivný wellness, vlastné varenie piva, živá hudba, spoznanie miestnej remeselnej výroby či miestnych zvyklostí)
  • Rozmanitosť piva (rôzne pivné špeciály, pivá podľa historických receptúr, ochutené pivá, nepasterizované či nefiltrované pivá)
  • Vhodné prepojenie jedla s pivom
  • Kvalitná kuchyňa
  • Pivné ochutnávky
  • Nefajčiarske prostredie alebo presný opak – fajčiarske miestnosti
  • Rôzne vychytávky ako pivné žirafy
  • Program či priestory pre deti
  • Špeciálne pivné produkty, ktoré si môžu zakúpiť (kozmetika, pivný tvrdý alkohol, pivné likéry, rôzne pivné pochutiny)
Úspešný pivný turizmus musí návštevníkom ponúknuť veľa atrakcií

Pri pohľade na hlbšie analýzy pivného cestovateľa sa dá zistiť, že až 60 percent z nich tvoria muži spadajúci do vekovej kategórie 30 – 50 rokov (50 %). Najčastejšie sa o tejto destinácii dozvedia na sociálnych sieťach (40 %), staršie generácie ústnou formou (27 %). Až dve tretiny týchto turistov navštívia lokalitu cielene, jedna tretina si užije pivný turizmus ako pár. Preferuje sa skôr návšteva bez nocľahu, no posledné roky stúpa záujem aj o pivné pobyty. Až 94 % z nich ochutná v reštaurácii či inej prevádzke nové pivo, najčastejšie domácej výroby.

V poslednom období zažívajú obrovský boom pivné kúpele. Na Slovensku ich síce nenájdeme mnoho, no v zahraničí ide o častý spôsob, ako si dopriať skvelý relax a spraviť niečo pozitívne aj pre svoje zdravie. A ak k tomu pripojíte aj nejakú tu prechádzku, túru či iné pohybové aktivity na čerstvom vzduchu, pochváli vás nejeden lekár. Pivný wellness môžeme zaradiť do tzv. wellness tourism (wellness cestovný ruch), pri ktorých sú pobyty zamerané na relaxáciu, regeneráciu a preventívne pôsobenie na zdravie a často spojené aj so životným štýlom. Často sa však spájajú s kúpeľnými lokalitami, čo však nie je vôbec pravidlom. Aj náš pivný wellness sa nachádza mimo klasických kúpeľov, skôr je výhodou krásna príroda a množstvo možností na aktívne vyplnenie voľných chvíľ pred alebo po procedúrach. Pre takéto programy pivného turizmu je charakteristická kratšia doba pobytu (1 až 3 dni), komplexnosť služieb, rozmanitá ponuka wellness programov, rôznorodosť klientov či plná úhrada návštevníkov za pobyt (nebývajú preplácané zdravotnými poisťovňami).

Nejde ale o nejakú vymoženosť vyššej triedy posledných rokov. História pivného wellnessu je omnoho staršia. S takýmito kúpeľmi sme sa mohli stretnúť už v zápiskoch starovekých Egypťanov či Číňanov, ktorý taktiež poznali zázračné účinky piva. Dokonca si v tomto období dopriali pivný turizmus v pohode kúpeľov aj viackrát za deň (to by sa nám páčilo čo?). Prvé skutočné moderné pivné kúpele vznikli v susednom Rakúsku v mestečku Franking pri Barchtesgadene a čochvíľa oslávia 100 rokov. V susednom Česku ste sa mohli premiérovo „vymočiť“ v pive v roku 2008 v Chodové Plané na Tachovsku v areáli miestneho rodinného pivovaru Chodovar.

Ako sme už spomenuli, pivný turizmus nie je len o popíjaní zlatistého moku. Práve pivné kúpele v sebe skrývajú v sebe liečivé účinky. Medzi tie najpozitívnejšie sú zlepšenie krvného obehu, prekrvenie končatín, zvýšenie srdcovej činnosti, upokojenie bolesti chrbtice a kĺbov, detoxikácia tela, doplnenie proteínov, vitamínov a sacharidov, liečenie kožných chorôb ako lupienka, akné, celulitída, vyčistenie pórov, zníženie stresu, omladenie pokožky či upokojujúce účinky na vlasy, pleť a svaly. Pivný kúpeľ sa vyrába z rovnakých surovín ako samotný nápoj. Preto na vaše telo budú blahodárne pôsobiť pivovarské kvasinky, odrody chemľu či sladového šrotu. Tie vďaka vysokému obsahu enzýmov či vitamínu B upokojujú pokožku a môžu vyriešiť už vyššie spomenuté zdravotné problémy. Až tak nezdravé nie je ani vychutnanie si piva, veď to pomáha okrem iného aj črevnej mikroflóre.

Ak chcete zažiť pravý pivný turizmus, navštívte náš pivný wellness v Penzióne Mara v Liptovskom Trnovci a porovnajte náš projekt Maravar s tými, ktoré sa doteraz preslávili v blízkych či vzdialenejších lokalitách. Budeme len radi, ak sa o vaše názory podelíte s nami alebo ďalšími milovníkmi piva v diskusii pod týmto článkom alebo na našom Facebooku. Všetky potrebné informácie o nás sa dozviete aj na našom webe Penziónu Mara či pivného wellnessu.

Ostatné články